Din handlekurv er nå tom!
Plommecrumble (eller smuldrepai med plomme)

Dette må være verdens beste plommecrumble, eller -smuldrepai som det også heter. Plommene blir seige og gode, og toppingen sprø, god og nesten litt ‘nøttete’ av havren. Sukkermengden brukt i denne oppskriften synes jeg er perfekt for modne, men litt syrlige plommer. Hvis plommene er veldig søte kan det være greit å gå ned litt på sukkermengden.
Og du? Får du rester er denne skikkelig god kald også. Rett fra kjøleskapet. Snakker av erfaring
Du trenger en rund form, ca 24 cm i diameter
Ingredienser
- Crumble
2 dl hvetemel
2 dl store havregryn
1 dl havremel. Om du ikke har havremel kan du kjøre ca 1,5 dl havregryn i en foodprocessor til fint mel, eller bytte det ut med hvetemel
2 dl lys brunt sukker
1 ts kanel
200 g smør, kjøleskapskaldt, i terninger
1/2 ts Maldonsalt eller 1/4 ts fint salt
valgfritt: en neve hassel-, pekan-, eller valnøtter, grovt hakket, eller mandelflak
- Fruktblanding
10-12 modne, smakfulle plommer, medium størrelse (alternativt kan du blande flere typer steinfrukt som nektariner, aprikos og kirsebær/moreller, eller bær som bjørnebær eller blåbær)
3/4 dl sukker
2 ss maisenna
1 ts vaniljepulver, vaniljeekstrakt evt frø fra en vaniljestang
Fremgangsmåte
- Sett ovnen på 175°C
- Crumble
- Skjær plommene i skiver
- Rør sammen sukker, maisenna og vanilje og bland så dette sammen med plommene. Fordel blandingen i bunnen av en form på ca. 23-24 cm i diameter
- Fruktblanding
- Rør sammen alt det tørre, og bland det kalde smøret godt inn med fingertuppene. Først skal blandingen se ut som grov sand, så etterhvert skal du kunne klemme deigen sammen som en pepperkakedeig
- Fordel massen i klumper over plommene i formen. La det være noen glipper/åpninger som plommeblandingen kan boble opp gjennom
- Hit kan du gjerne forberede desserten, sette den i kjøleskapet natten over om du ønsker. La den komme til romtemperatur før steking
- Stek formen midt i ovnen i ca 50 minutter. Det kan være lurt å sette formen oppå et stekebrett med bakepapir da det kan boble opp og sprute litt under steketiden
- Jeg liker å servere desserten varm/lunken toppet med en skikkelig god vaniljeis, pisket Creme fraiche eller vaniljesaus.
Bli medlem
Få tilgang på premium oppskrifter og nyhetsbrev med oppdatering
Bli med på nyhetsbrev
Få tilgang på nye oppskrifter først – nyhetsbrevet er helt gratis



