Hjemmelaget mandelmelk

Hjemmelaget mandelmelk

Hjemmelaget mandelmelk smaker mildt og godt, og når du lager den selv så slipper du alle tilsetningstoffene som finnes i de butikk-kjøpte variantene. Du kan bestemme selv om du vil ha den søtere, eller helt uten søtning. Jeg bruker ofte mandelmelk til å lage deilig varm sjokolade, gjerne smaksatt med kanel, appelsinskall, peppermynteolje eller cayennepepper, alt ettersom hvilket humør jeg er i.

Ingredienser til en drøy liter mandelmelk

  • 120 g mandler, helst økologiske, bløtlagt i 24-36 timer

  • 1 liter vann

  • 1/4 ts Maldonsalt eller 1/8 ts Himalayasalt

  • 1/2 ts vaniljepulver eller 1 ts vaniljeessens

  • 1 ss lønnesirup

  • 1 ts kanel (valgfritt- melken blir litt mørkere i fargen om du ikke siler den flere ganger- noe jeg aldri gidder, men det er veldig godt med et lite hint av kanel i melken)

  • Utstyr
  • en god kraftig blender

  • nøttepose, eller tynn muslin eller annet stoff du kan sile mandelmelken gjennom

  • en ren flaske med 1 liter kapasitet (eller litt mer om du ikke skal bruke litt av melken med en gang)

  • gjerne en liten trakt for å helle melken over i flasken

  • en stor ren bolle med helletut, eller litermål

Directions

  • Skyll mandlene og legg dem i bløt i friskt vann. Det optimale er om mandlene får ligge i bløt i 36 timer; dette hjelper de vannløselige fettstoffene i mandlene å bli utvunnet under blende-prosessen. Har du ikke tid, lar du dem ligge så lange du kan, helst over natten. Skift vann én gang
  • Skyll nøttene og legg dem i blenderen
  • Hell på 1 liter friskt vann og resten av ingrediensene. Fyll aldri blenderen mer enn 2/3 full; blend evt i to omganger
  • Kjør blenderen på høyeste speed, og la den gå til blandingen er hvit og skummer. Dette kan ta alt fra 1-5 minutter alt etter hvor kraftig blender du har
  • Hell mandelmelken gjennom en nøttepose eller et dobbelt lag med muslin eller tynt stoff over i en ren bolle eller litermål. Klem så mye som mulig av væsken ut av nøttemassen
  • Hell mandelmelken i flasken og sett den kaldt.
    Holdbar i kjøleskapet i ca. 5 dager
  • Tips: Om du er ekstra flink (det må jeg innrømme at jeg sjelden er) så tørker du mandelrestene en en ovn på 100°C til all væsken er evaporert og bruker mandelmelet i bakverk, hjemmelaget musli, smoothies el.

Bli medlem

Få tilgang på premium oppskrifter og nyhetsbrev med oppdatering

Siste innlegg

Siste oppskrifter