Din handlekurv er nå tom!
Gomasio, japansk sesamsalt

Gomasio er japansk og betyr sesamsalt. Det er veldig enkelt å lage, og er en fantastisk næringsrik smaksforterker. Sesamfrø er rik på bla kalsium, jern, magnesium, sink og B-vitaminer, fett, proteiner og kostfiber. Jeg bruker ofte sesamsalt på salater (som denne avokadosalaten), grønnsaker, ovnsbakte poteter, asiatiske retter, stekte edamamebønner, hummus, på kokte- og stekte egg, og faktisk erdet veldig godt på en hel del frukt. Prøv for eksempel å dyppe søte nektariner eller banan i blandingen.
Når du varmer opp sesamføene er det viktig å følge godt med. Rist ofte på pannen eller rør rundt med en sleiv så alle frøene blir varmebehandlet likt. Når det lukter deilig av sesamfrø, og de begynner å få litt farge kan du smake på dem. Smaker de godt av ristet sesamfrø og er sprø i konsistensen, så er de klare. Det er kort vei herfra til brente frø så følg godt med.
Fremgangsmåte
- Rist sesamfrø og salt i en stor jernpanne eller en vanlig stekepanne. Rist til sesamfrøene begynner å ‘poppe’, er gyllene og lukter godt. Smak på dem og kjenn om de er sprø og smakfulle
- Hell så blandingen i en morter eller i en krydderkvern sammen med saltet, og mal til ca halvparten av frøene er pulverisert og resten av frøene er ganske hele.
Når du gjør dette vil du kjenne en helt fantastisk duft som minner om tahini og nylaget hummus. Det som er gøy (for nerder som meg i hvert fall) er jo at om du kjører denne blandingen en stund i en food processor (uten saltet vel og merke) så vil du etterhvert få tahini - Sesamsaltet holder seg godt i noen uker i et tett glass, så lag gjerne en stor porsjon. Lar du det stå fremme på kjøkkenbenken så vil du sannsynligvis bruke det hver dag
Bli medlem
Få tilgang på premium oppskrifter og nyhetsbrev med oppdatering



