Skikkelig chili con carne

Skikkelig chili con carne

Denne oppskriften på chili con carne har jeg tilpasset og utviklet over lang tid, og nå føler jeg den sitter skikkelig! Jeg kommer ikke unna den lange ingredienslisten, men det er det som skaper dybden og alle de spennende lagene i denne retten, og jeg bruker ingredienser du finner i de fleste matbutikker (altså ingen fancy meksikanske chili-typer i denne oppskriften). Setter du av litt tid til å planlegge (les: måle opp og forberede alle ingrediensene) så går det raskt å lage retten. Etter alt er i gryten så skal den stå å koke et par timer, og da kan du jo gjøre akkurat hva du vil. 

Retten smaker like godt (noen påstår ennå bedre) dagen etter, så det er perfekt mat å servere til gjester. Dette blir middag til flere dager, eller nok til en stor gjeng.

Ingredienser 10-12 pers

  • Ca 1,5 kg storfekjøtt; flatbiff, mørbrad eller bog, skåret i 2 – 3 cm terninger (se tips om kjøtt under)

  • Extra virgin olivenolje eller kokosolje til steking

  • 1 stor gul løk, i terninger

  • 3 paprika; helst i forskjellige farger, i terninger

  • 3 stangselleri i terninger

  • 3 hvitløksfedd, i tynne skiver

  • 2 ss malt spisskummen

  • 1 ss malt korianderfrø

  • 1 flaske mørk øl

  • 1 boks tomatpuré

  • 2 bokser hele tomater

  • 2 – 3 dl kjøttkraft (hjemmelaget, kjøpt eller kjøttbuljong)

  • 1 ts tørkede chiliflak (begynn med 1 ts og smak deg frem etter retten har kokt en stund)

  • 1/2 ts cayennepepper (samme som over) gjerne andre spennende chilipulver om du har

  • Tabasco, Sriracha eller annen chilisaus (samme som over)

  • 2 kanelstenger

  • 1 ts røkt paprikapulver

  • 1 ss paprikapulver

  • 2 ss kakao, helst råkakao

  • 1/2 dl sterk kaffe

  • 2 bokser kokte kidneybønner, eller helst tørkede bønner du har kokt selv om du har (jeg pleier å koke store mengder tørkede bønner og fryse ned)

  • 1 ss worchestershire

  • 1 ts kokossukker, brunt sukker eller vanlig sukker

  • salt og pepper

  • Til servering/topping
  • Gå gjerne «all in», eller velg deg noen favoritter.

  • vårløk, i tynne skiver

  • fersk chili, i tynne skiver

  • fersk koriander, grovt hakket

  • rømme

  • revet cheddar

  • avokado i terninger

  • limebåter

  • kokt ris, potetmos eller godt brød

Directions

  • Jeg bruker en stor emaljert jerngryte og steker alt i samme gryte. Alternativt kan du steke kjøttet i en jernpanne el, og blande alt i en større gryte underveis
  • Brun kjøttet i stekefett og litt salt. Bruk medium/høy varme og stek litt av gangen så kjøttet ikke blir kokt men heller får en deilig karamellisert stekeskorpe. Dette gir masse smak
  • Kok opp litt vann i gryten mellom hver runde og hell dette over kjøttet (for å unngå at det ligger igjen biter som blir brent). Legg kjøttet i en beholder og sett til side
  • Stek så løk, paprika, stangselleri og hvitløk på medium varme i litt olje til løken begynner å bli blank
  • Tilsett tomatpuré, spisskummen og korianderfrø og stek under omrøring et par minutter
  • Hell kjøtt (og all kraft og stekefett som har rent av) tilbake i gryten
  • Tilsett så øl og la det koke opp
  • La det koke et par minutter før du tilsetter tomater, kjøttkraft, chiliflak, cayennepepper, tabasco, kanelstang, røkt paprika, paprikapulver, kakao, kaffe og 1 ts salt
  • La det småkoke under lokk i 1,5 time. Rør av og til
  • Tilsett så kidneybønner, salt, pepper, sukker og worschestershire la det koke (uten lokk) i 1/2 time til, eller til kjøttet er så mørt at det kan deles med en skje
  • Tilsett fersk chili helt til slutt. Smak til med salt, sukker, pepper, lime, og chilisaus
  • Dryss over hakket vårløk, fersk koriander, chili, rømme, revet cheddar, avokado i terninger og lime og server med kokt ris, potetmos eller godt brød.

Tips:

Jeg bruker tid på å finne godt kjøtt når jeg først lager retter med kjøtt. Med det mener jeg ikke dyre kjøttstykker; denne retten blir best med de billige stykkene som må kokes lenge for å bli møre. Det jeg mener er at jeg bruker tid på å finne leverandører som har dyrevelferd og bærekraft i fokus. En gang i året kjøper jeg økologisk kjøtt fra en lokal produsenter og fyller fryseren. Da får jeg alt fra suppekjøtt, bein til kraftkoking, bog, mørbrad, indre- og ytrefilet, kjøttdeig mm. Jeg vet at disse dyrene har hatt det godt og jeg vet at alt fra dyret brukes

Bli medlem

Få tilgang på premium oppskrifter og nyhetsbrev med oppdatering

Siste innlegg

Siste oppskrifter