Din handlekurv er nå tom!
Hjemmelaget mandelmelk

Hjemmelaget mandelmelk smaker mildt og godt, og når du lager den selv så slipper du alle tilsetningstoffene som finnes i de butikk-kjøpte variantene. Du kan bestemme selv om du vil ha den søtere, eller helt uten søtning. Jeg bruker ofte mandelmelk til å lage deilig varm sjokolade, gjerne smaksatt med kanel, appelsinskall, peppermynteolje eller cayennepepper, alt ettersom hvilket humør jeg er i.
Ingredienser til en drøy liter mandelmelk
120 g mandler, helst økologiske, bløtlagt i 24-36 timer
1 liter vann
1/4 ts Maldonsalt eller 1/8 ts Himalayasalt
1/2 ts vaniljepulver eller 1 ts vaniljeessens
1 ss lønnesirup
1 ts kanel (valgfritt- melken blir litt mørkere i fargen om du ikke siler den flere ganger- noe jeg aldri gidder, men det er veldig godt med et lite hint av kanel i melken)
- Utstyr
en god kraftig blender
nøttepose, eller tynn muslin eller annet stoff du kan sile mandelmelken gjennom
en ren flaske med 1 liter kapasitet (eller litt mer om du ikke skal bruke litt av melken med en gang)
gjerne en liten trakt for å helle melken over i flasken
en stor ren bolle med helletut, eller litermål
Directions
- Skyll mandlene og legg dem i bløt i friskt vann. Det optimale er om mandlene får ligge i bløt i 36 timer; dette hjelper de vannløselige fettstoffene i mandlene å bli utvunnet under blende-prosessen. Har du ikke tid, lar du dem ligge så lange du kan, helst over natten. Skift vann én gang
- Skyll nøttene og legg dem i blenderen
- Hell på 1 liter friskt vann og resten av ingrediensene. Fyll aldri blenderen mer enn 2/3 full; blend evt i to omganger
- Kjør blenderen på høyeste speed, og la den gå til blandingen er hvit og skummer. Dette kan ta alt fra 1-5 minutter alt etter hvor kraftig blender du har
- Hell mandelmelken gjennom en nøttepose eller et dobbelt lag med muslin eller tynt stoff over i en ren bolle eller litermål. Klem så mye som mulig av væsken ut av nøttemassen
- Hell mandelmelken i flasken og sett den kaldt.
Holdbar i kjøleskapet i ca. 5 dager - Tips: Om du er ekstra flink (det må jeg innrømme at jeg sjelden er) så tørker du mandelrestene en en ovn på 100°C til all væsken er evaporert og bruker mandelmelet i bakverk, hjemmelaget musli, smoothies el.

Bli medlem
Få tilgang på premium oppskrifter og nyhetsbrev med oppdatering



