Din handlekurv er nå tom!
Hjemmelaget ricotta

Hjemmelaget ricotta smaker så friskt og godt, og er en super proteinkilde. Det kan brukes til så mye; på pizza (kan erstatte tomatsausen, eller legges iskald i klumper oppå en nystekt pizza), i pastaretter, i gnocchi, blandet inn i eggerøre eller omelett, toppet med frukt, nøtter og honning, i dipper og mye mer.
Jeg lager ofte hjemmelaget ricotta; det er så tilfredsstillende å lage sin egen ost og det er så enkelt. Den hjemmelagde smaker også 100 ganger bedre enn den du kjøper i butikken, og i tillegg får du masse deilig myse som er helt fantastisk å bruke som væske i brødbakst.
Ingredieser
1,5 l økologisk H-melk
2 ss hvitvinseddik (evt mer)
1/4 ts fint salt
- Utstyr
Muslin (eller et tynt bomullstoff. Jeg bruker en gammel (ren) duk som er klippet opp)
Et dørslag og en stor bolle den kan stå oppi
En hullsleiv (evt en stor skje)
En ren beholder hvis du ikke skal bruke all ricottaen med en gang
Sukkertermometer (eller steketermometer)
Fremgangsmåte
- Varm opp melken i en tykkbunnet kjele, på middels varme mens du rører, til den er 82°C
- Ta kjelen umiddelbart av varmen, og rør inn hvitvinseddik og salt
- La kjelen stå i ro i ca 10 minutter. Da skal blandingen ha skilt seg i hvite ‘klumper’ og en lys gul myse. Om blandingen fortsatt er homogen, og væsken fortsatt er melkehvit, rører du forsiktig inn 1 ss eddik og venter noen minutter til
- Dekk dørslaget med tøystykket, og sett den i en stor bolle som kan samle opp mysen
- Ta ostebitene ut av kjelen med en hullsleiv og legg i dørslaget. Hell så resten forsiktig over så alle de små bitene kommer med
- La det stå og renne av til ostemassen har den konsistensen du ønsker. Skal du bruke den til f.eks. Gnocchi, er det best om den er ganske fast i konsistensen, men ellers synes jeg det er godt at den har litt mer fuktighet. Prøv deg frem
- Spar mysen og bruk den til bakverk
- Osten er best samme dagen, men den holder seg i flere dager i kjøleskap
Bli medlem
Få tilgang på premium oppskrifter og nyhetsbrev med oppdatering



